Vård Dag på Breivoll Gård 22. mai

Breivoll Gård| Kajakkutleie

Breivoll Gård er et fantastisk utgangspunkt for å padle kajakk. Her finner du et flott kajakkanlegg med 15 kajakker til utleie. Bruk dagen på å utforske Bunnefjorden, eller ta en overnatting på Bekkensten.

Publisert: 20. september 2023
Artikkel

Breivoll som kajakkbase:

Kajakkanlegget ligger på brygge nedenfor Breivoll gård. Vest, spruttrekk, åre og annet sikkerhetsutstyr finnes i eget rom som er låst med på kode på dør.

Bruker er selv ansvarlig for å kle seg etter værforholdene, det er ikke våtdrakt/tørrdrakt til utlån. Dersom det er behov for annet utstyr som mobilposer, pakkposer og liknende kan du finne et lite sortiment i Gårdskafeen.
Det er instruksjon til renholdsrutiner i kajakkanlegget, hvis hensyn til andre og etterlat deg kajakk og annet utstyr i god behold.
Det er ikke garderober/oppbevaringsskap tilgjengelig, personlige eiendeler må tas med i kajakken.
Parkeringsplasser til bil finnes langs veien etter avkjøring fra Nesset, sykkelparkering er ved stabburet på tunet.
Offentlige toalett finnes på uteområdet.

Kajakkutleie DNT Oslo og Omegn

DNT Oslo og Omegn har flere lokasjoner hvor du kan leie kajakk. Dette er våre retningslinjer ved leie av kajakk:

• Du må være over 16 år.
  • Ha NPF Våttkort, BCU 2 star eller Svenske paddelpasset. Vårt krav til kompetanse er for din egen sikkerhet.
  • Hver og en som leier kajakk, og dermed har våttkort, kan ta med seg én person som ikke har våttkort.
  • Standard utstyr ved utleie er kajakk, åre, spruttrekk, vest og annet sikkerhetsutstyr som pumpe og årepose. Ved enkelte av lokasjonene er det utlån av våtdrakt i vintersesongen.
  • Bruker er selv ansvarlig for å sette seg inn i værforholdene og kle seg deretter.
  • Andre vilkår gjelder for sesongene utover sommeren. Disse kravene kan du lese mer om på vår utleieside.

Se priser og reserver din kajakk her

Forhåndsbooking

Når du har forhåndsbooket kajakk får du tilsendt en bekreftelse på mail med valgt dato. Kort tid før utleietidspunkt vil du få en ny mail med kode til døren og informasjon om leien. Dersom du har booket kajakk samme dag som du skal bruke den må du gå innom Gårdskafeen eller kontakte Friluftshuset på tlf. 22822802 (kun i åpningstid) for å få oppgitt adgangskode.

Det er viktig at du overholder tiden du har reservert kajakken da det kan være andre som skal leie etter deg.

Drop-in

Antallet kajakker tilgjengelig for drop-in vil variere utifra antall kajakker som er forhåndsreservert til utleie og kurs. Drop-in utleie gjøres i Gårdskafeen. Der fyller du ut egenerklæringsskjema og betaler. Du får oppgitt kode til kajakkanlegget av de ansatte. Kajakken må hentes ut i Gårdskafeens åpningstider, men kan leveres tilbake utenfor åpningstidene. Husk at du må overholde reservasjonstiden da det kan være noen som har leid kajakken etter deg.

Ta hensyn til fuglereservatet

Ved Breivoll er det to fuglefedningsområder som det er vikitg at du som ferdes i kajakk tar hensyn til. Dette gjelder Flatskær og Tuskjær. Det er en vernesone som gjelder 50 meter rundt hver av øyene så vis hensyn til dette, og gå heller ikke i land på disse skjærene. Se bilde lenger ned på siden som anviser det aktuelle området. Kajakkanlegget er markert i blått på nederst på bildet.

Kart over kajakkanlegget og fuglereservatet ved Breivoll Gård

Info om padling fra Breivoll Gård og på Bunnefjorden

Vær oppmerksom på at det - spesielt ved kraftig sønnavind - er viktig å spare krefter til returen, og velge den siden av Bunnefjorden som gir mest le for motvinden. Å padle i motvind senker farten betraktelig. De største bølgene oppstår først og fremst på dager med kraftig nordavind, da det åpne strekket på over 15 kilometer fra øyene sør for Oslo gir bølgene mulighet til å bygge seg opp uforstyrret.

Det er lite båttrafikk i Bunnefjorden sammenlignet med resten av Oslofjorden, men spesielt på fine sommerdager er det til dels stor trafikk ut og inn fjorden forbi Breivoll fra båtforeningene inne ved Nesset. Forsøk derfor å gjøre dere synlige (fargerikt hodeplagg, padle flere sammen i formasjon, bruk påbudt fast, hvit lyskilde ved skumring/mørke), og kryss over fjorden samlet og på tvers av båtleden - kryss over rett øst-vest.

Er du glad i å padle, og kunne tenke deg å ha med andre på tur? Vi bygger opp frivilligmiljøer av kajakkturledere og -instruktører på alle DNT Oslo og Omegns padledestinasjoner i Oslofjorden.

Ta kontakt med juel.grande@dnt.no om du tenker dette er noe du vil bidra med.

God tur!

Vinterpadling 1. oktober - 15.mai

Det er mulig å leie kajakk hele året fra Breivoll, så fremt det ikke er is. I vinterhalvåret må man være to personer som padler sammen, hvor minst en har våttkort. Bruker må bruke våtdrakt eller liknende​​​​​​​.
Å padle i skumring/mørket krever mer erfaring, dersom dette skjer må man bruke lys slik at man synes godt på vannet fra alle kanter.

Del artikkel:

Bli medlem