Vård Dag på Breivoll Gård 22. mai

Om Breivoll Gård

Breivoll Gård er en liten oase innerst i Bunnefjorden i Ås kommune. Breivoll inngår i DNT Oslo og Omegns nye storsatsing på bynært friluftsliv, og ble offisielt åpnet 31. august 2019.

Publisert: 19. september 2023
Om DNT

Området rundt gården

Breivoll friområde byr på flotte natur- og plenområder. Kystlinje med mange badestrender og mange turmuligheter. Gården ligger idyllisk til innerst på friområdet og driftes av DNT Oslo og Omegn.

Breivoll er et statlig sikret friluftslivsområde, og ligger i et kulturlandskap med viktige naturverdier og et særegent plante- og dyreliv. Det er mange store, varmekjære trær på området med en sjelden undervegetasjon, og de store eikene er vernet. På fjorden rundt Flatskjær og Tuskjær er det et spesielt rikt fugleliv. Skjærene er viktige hekkeområder og er derfor fredet.

Fasiliteter

• Gårdskafé
  • Badeplasser og badebinge
  • Grill- og bålplass
  • Overnatting
  • Toaletter
  • Lekeplass
  • Kajakkleie
  • Volleyballbane og fotballbane
  • Store plenområder for lek og aktiviteter
  • Området har flere veier som er tilgjengelig for rullestol og barnevogn
  • Offentlig og gratis parkeringsplass

Tilgjengelighet

Breivoll Gård er godt tilrettelagt med flere veier som er tilgjengelig for rullestol og god adkomst til våre fellesarealer.

Vi har parkering 200 meter fra gården, en offentlig parkeringsplass med to HC parkeringsplasser. Det er mulig å avtale kjøring helt frem – ta kontakt med vertskapet ved behov.

Breivoll har et stort uteområde - mye gressplen, en grusbane, litt skog og en liten strand. Turstiene som gir tilgang til disse områdene er anlagt med grus. Hyttetunet ligger litt høyere i terrenget enn friluftsområdet mot sjøen og stiene har slakt helning. Det er en kajakkbrygge (ny i 2021) med godt tilgjengelig tilgang via en betongrampe med rekkverk. En ny, stor gapahuk bygd i 2021 ligger i retning mot sjøen. Den har en lemme som kan fjernes for å gi rullestolbruker tilgang til soveplattform

DNTs anlegg på Breivoll består av flere bygninger rundt tunet. Det et hovedhus (kafe), låven (soveavdeling), Drengstua (møtelokale) og Stabbur (lager og møtelokale). Alle bygningene utenom Stabburet har god tilgjengelighet og HC toalett/bad i 1.etasje.

Se bilder og detaljer om tilgjengelighet hos oss på ut.no, link her.

Ta kontakt med vertskapet ved spørsmål eller behov rund tilrettelegging.

Visjon

DNT overtok driften av Breivoll Gård i 2019. Ås kommune er grunneier og  DNT Oslo og Omegn har en leieavtale for den nordre delen av området. DNT`s visjon er at Breivoll skal bli den største, viktigste og mest allsidige friluftsarenaen som er skapt for barn og unge i Norge. Sammen med Breivolls Venner og Ås kommune ønsker vi å bidra til å sørge for tilgjengelighet, aktivitet og innhold for alle aldersgrupper.

En stor takk til følgende parter som har vært med på finansieringen av den nye Låven:

• Sparebankstifelsen DNB
  • Gjensidigestifelsen